In hoeverre vullen speltbrood en andere speltproducten?

Ik heb dus problemen dat ik veel teveel eet, en als ik ga kijken wanneer dat ongeveer begonnen is, is dat denk ik toen ik alleen speltbrood kreeg. Mijn moeder gaat tegenwoordig naar alle alternatieve therapieen die er zijn zoals cranio-sacrale therapie en nog ergere onzin en ik moet daar tegen mijn wil naartoe en mijn zus ook. Nu hebben ze bij een of andere therapie gezegd dat mijn zus geen normaal brood mag eten en ook geen zuivelproducten en nog wat andere dingen (nooit problemen mee gehad). Sindsdien is alles wat we eten van speltmeel. Ik wil het liefste gewoon terug naar wat we gewoonlijk eten maar daar is mijn moeder tegen (na al dat gedoe met die therapieen heeft mijn zus anorexia gekregen). Nu heb ik het probleem dat ik veel en veel teveel eet en dat ik gerust een heel speltbrood opkan zonder het gevoel te krijgen dat ik volzit. Is het zo dat speltbrood gewoon slecht vult, of is het dat dat meer met mij te maken heeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Antwoorden (1)

Spelt is de oudste tarwe die er bestaat en de beste. Waarom?: In gewone tarwe zitten de meeste voedingsstoffen in de vliesjes en bij bruin brood zijn die er al voor 70 % uitgezeefd en bij wit brood zitten bijna geen vliesje meer. Spelt is de enige tarwe soort waar de voedingsstoffen IN de korrel zitten dus veel gezonder. Speltbrood voedt c.q. vult echt niet minder dan gewoon tarwebrood. Om minder hongergevoel te krijgen is het goed om minder koolhydraten (suikers) te eten en wat meer eiwitten. Eiwitten geeft je lang een verzadigd gevoel terwijl koolhydraten veel sneller hongergevoel opwekken.
Koolhydraten zijn alle vormen van suiker dus ook tarwe, rijst, aardappels, pasta en natuurlijk snoep e.d.
Eiwitrijke voeding is vlees, vis, kip, eieren, zuivel maar melk b.v. bevat weer veel lactose (melksuiker), en moet je er ook niet veel van hebben.
Als je honger hebt tussen de maaltijden neem je gewoon een plakje kipfilet o.i.d. Succes.